سازمان تامين اجتماعي مسئوليت گسترش انواع بيمه هاي اجتماعي و تعميم آن به كليه اقشار جامعه را عهده دار مي باشد و در حال حاضر يك سوم جمعيت كشور را تحت پوشش خود دارد. تنوع فعاليتها و طيف وسيع مشمولين قانون تامين اجتماعي ، همراه با پيچيدگي و تغيير مستمر قوانين ، مقررات و ضوابط مربوطه و همچنين لزوم جمع آوري ، ثبت و نگهداري و پردازش هزاران ميليون اقلام اطلاعاتي فردي ،كاري و مالي بيمه شدگان، اين سازمان را ملزم به استفاده از جديدترين تكنولوژيهاي اطلاعاتي و اطلاع رساني نموده است و هم اكنون با داشتن پايگاههاي وسيع اطلاعاتي پس از همگاني شدن كد ملي آمادگي اتصال و تبادل اطلاعات با ساير سيستم هاي دولت الكترونيكي دارد.
اهم فعالیتهای مدیریت نرم افزار بیمه ای شامل سرویسهای غیرحضوری و سیستم های متمرکز و غیرمتمرکز سبای شعب در رابطه با ادارات کل معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بشرح زیر می باشد:
اداره کل وصول حق بیمه
اداره کل نامنویسی و حسابهای انفرادی
اداره کل امور بیمه شدگان
اداره کل امور مستمریها