سامانه نرم افزاری درمانی

 

 سامانه نرم افزاری درمانی

سازمان تامین اجتماعی در راستای اجرای تکالیف قانونی ماده 74 برنامه توسعه ششم و قانون بودجه  از سال 1399 تا 1404 و مصوبه شماره 2 جلسه 19 شورای اجرایی قناوری اطلاعات کشور، طرح نسخه الکترونیک را به عنوان مهمترین و اصلی ترین پروژه مبتنی بر فناوری اطلاعات حوزه درمان در راستای اهداف مهمی چون ایجاد پرونده الکترونیک سلامت، ارتقاء کارایی، عدالت، کیفیت و صرفه جویی اقتصادی در ارائه خدمات به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی و حذف دفترچه های درمانی در فرآیند ارائه خدمات درمانی اجرا و این شرکت به عنوان پیشگام و مجری طرح مذکور با استقرار ساز و کار مورد نیاز اعم از زیرساخت نرم­افزاری، سخت افزاری، فرآیند پشتیبانی و پاسخگویی و ... اجرای این مهم را در سازمان تامین اجتماعی مقدور ساخت. در این طرح بصورت کلان با استفاده از یک راهکار برخط خدمات ارائه شده توسط درمانگران شامل پزشکان، دندانپزشکان و ... و تجویز نسخ برای بیمه شدگان در قالب سرویس های الکترونیک انجام میشود و پس ازآن  نیز بیمار با مراجعه به داروخانه، آزمایشگاه یا سایر خدمات پاراکلینیکی بصورت برخط خدمات تجویزی را دریافت می نماید.

کارکردهای اصلی سرویس :

  • فرآیند ثبت نام پزشکان با استفاده از سرویس های استعلامی و صحت سنجی شاهکار و نظام پزشکی
  • استعلام و فراخوانی مشخصات بیمه شده از طریق سرویس استحقاق درمان
  • فراخوانی تصاویر بیماران از سرویس نام نویسی و فراخوانی از ثبت احوال
  • امکان نسخه ­نویسی دارویی و پاراکلینیک و خدمات پزشکی
  • بهره برداری از بانک اطلاعاتی پایه داروها، خدمات و ...
  • امکان ایجاد لیست اقلام دارویی و خدمات تشخیصی و درمانی  پرمصرف
  • امکان ایجاد نسخه پراستفاده و دلخواه
  • امکان رویت و درج اقلام تجویزی از سوابق درمانی قبلی بیمار
  • امکان ثبت تشخیص توسط درمانگران بر اساس کدینگ مرجع
  • امکان تعریف و واگذاری عملیات پذیرش توسط منشی
  • ارسال پیامک های اطلاعات رسانی به درمانگران و بیماران
  • امکان چاپ نسخه، رسید بیمه تکمیلی، گواهی استراحت و ...
  • مجهز به امضای دیجیتال سازمان نظام پزشکی
  • امکان مشاهده لیست نسخ با اعمال فیلترهای اطلاعاتی مختلف
  • امکان ثبت نسخ غیرالکترونیک پزشک در سامانه (خدمات / ویزیت )
  • امکان ثبت اشکال به صورت برخط در سامانه ارتباط با مشتری
  • امکان نسخه نویسی بیمه شدگان سازمان بهداشت و درمان نفت و انتقال نسخ به سامانه مربوطه
  • امکان ارجاع بیمار به سایر درمانگران بر اساس قواعد نظام ارجاع
  • امکان ثبت بازخورد ارجاع توسط درمانگران
  • امکان تشکیل پرونده بیمار توسط پزشک بدون نیاز به  مراجعه حضوری به دفتر اسناد پزشکی
  • ارائه واسط نرم افزاری (API) به شرکت های تولید کننده نرم افزارهای نسخه نویسی جهت تولید نسخ در سامانه های مورد استفاده پزشکان و بیمارستانها
  • امکان نسخه نویسی برای غیر بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی
  • ارایه سرویس های ارجاع بیمار ( ثبت ارجاع، بازخورد ارجاع و دریافت اطلاعات) به سامانه های سطح 1 و 2
  • امکان مشاهده آیتم های تزریقی نسخ دارویی توسط مسدول تزریقات
  • ثبت نسخ مربوط به پرستاری توسط پزشک و اقدام توسط رستار
  • محاسبه برخط نسخ مطب و ارائه گزارش به پزشک
  • بازنویسی API های نسخه نویسی و احراز هویت دو مرحله ای پزشکان
  • ثبت نسخ مربوط به بینایی سنجی و شنوایی سنجی توسط پزشک و اقدام توسط کارشناس پروانه دار
  • نشاندارکردن بیمار توسط پزشک
  • ثبت نسخه برای بیماران اوتیسم

سیستم جامع اسناد پزشکی

نرم افزار رسیدگی به اسناد پزشکی در راستای مکانیزاسیون فرآیند پذیرش، کارشناسی، پرداخت، مدیریت امور قرارداد ها و بازرسی مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی طراحی و تولید شده است. سازمان تامین اجتماعی علاوه بر ارائه خدمات به بیمه شدگان تحت پوشش در مراکز درمانی ملکی خویش، در بخش های خدمات پزشکان، دندانپزشکان، درمانگاه­ها، بیمارستان­ها، داروخانه ها و مراکز پاراکلینیک که تحت عنوان مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان شناخته می شوند ، خدمات درمانی به بیمه شدگان ارائه می دهد. این مراکز با توجه به قرارداد منعقده با سازمان، خدمت درمانی را به بیمه شده سازمان بر اساس فرانشیز مصوب ارائه داده و در قالب سرویس های مرتبط با این سامانه صورتحساب های مربوط به بیمه شدگان را برای دریافت حق السهم سازمان را ارسال مین ماید. صورت حساب های ارسالی پس از طی مراحل کارششناسی، ممیزی و تایید به حساب مرکز طرف قرارداد واریز می گردد.

همچنین با توجه به تجربه این شرکت در ارائه خدمات فوق الذکر و نیازمندی موجود در سازمان های اارائه دهنده خدمات مشابه این شرکت نسبت به تولید و پشتیبانی سامانه اسناد پزشکی بانک رفاه و بانک ملت نیز اقدام کرده است.

کارکردهای اصلی سامانه :

  • مدیریت امور قرارداد
    • ثبت مشخصات مراکز طرف قرارداد
    • ثبت مفاد قرارداد فی مابین
    • ثبت جزئیات خدمات قابل ارائه مرکز
  • پذیرش اسناد و صورتحسابهای مراکز
    • پذیرش از طریق سایت معاونت درمان، سرویسها و APIها و انتقال آن به سامانه جامع
  • کارشناسی صورتحساب ها
  • اعمال کسورات به صورت مکانیزه و غیرمکانیزه بر اساس قوانین کسب و کاری سازمان
  • ممیزی و نهایی سازی صورتحساب
  • تهیه لیست پرداخت به مرکز طرف قرارداد
  • بازرسی و نظارت بر عملکرد طرف قرارداد
  • انواع گزارشات آماری و مدیریتی

سایت تایید نسخه معاونت درمان

سایت تایید نسخه معاونت درمان در ابتدا در سال 93 با توجه به نفوذ سامانه های متمرکز مبتنی بر web و با توجه به عدم امکان و پیاده سازی در سامانه رسیدگی به اسناد پزشکی ( با توجه به ساختار نرم افزار مربوطه) با هدف اعمال قواعد بیمه ای در زمان ارایه داروهای گران قیمت به بیمه شدگان طراحی و پیاده سازی شده و پس با تعریف سایر کسب و کارها این سامانه فراگیر شد از سال 99 و پس از استقرار نسخه الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی و همچنین با توجه به حذف دفترچه بیمه شدگان اهمیت این سامانه دو چندان شده و با اصلاح نرم افزاری و زیرساختی امکان پاسخگویی به حجم بالای کلیه درخواستهای دارویی و پاراکلینیکی در این سامانه فراهم شد.

پس از آن در سال 1403 با توجه به ورود فناوری های نوین و نیاز روزافزون به ارایه سرویس های مناسب در چارچوب نسخه الکترونیک همچنین تعریف ارتباطات متنوع بین سازمانها و سرویس ها، لزوم بازنویسی کلی سامانه در شرکت خدمات ماشینی تامین دیده شده و لذا پروژه بازنویسی در دستور کار این شرکت قرار گرفته و از ابتدای سال 1404 آماده بهره بردار توسط داروخانه ها و مراکز پاراکلینیکی طرف قرارداد سازمان شد.

سامانه جدید نسخه پیچی سازمان تامین اجتماعی ap.tamin.ir با هدف ارتقاء خدمات سلامت راه اندازی شده است این سامانه با بهره گیری از احراز هویت (SSO) یکپارچه فرایند دریافت خدمات و نسخه پیچی را ساده تر کرده از امکانات مهم سامانه تایید نسخ دارویی و انجام خدمات پاراکلینیکی از جمله آزمایشگاه، تصویربرداری از طیق تبادل اطلاعات با API فراهم گردیده است.

کارکردهای اصلی سامانه:

  •  پیاده سازی الزامات نشان دار شدن بیماران خاص و صعب العلاج
  • تشکیل پرونئه الکترونیک بیمارران
  • ایجاد و راه اندازی پروژه مدیریت و قوانین و کسب و کارهای تعریف شده سازمان Rule Engine
  • امکان ارایه خدمت به بیمه شدگان سازمان بهداشت و درمان نفت به واسطه اتصال سامانه تایید نسخه به سرویسهای ارایه شده توسط سازمان فوق الذکر
  • تایید نسخ دارویی و تبادل اطلاعات با بارکد و IRC دارو با سازمان غذا
  • راه اندازی واسط نرم افزاری جدید با احراز هویت دو مرحله ای جهت پیاده سازی شرکتهای نرم افزاری
  • راه اندازی سیستم گزارش گیری نسخ با خروجی PDF
  • تایید نسخ دارویی بیمارستانی
  • تایید نسخ توسط مدیریت درمان استان
  • تایید نسخ انواع پاراکلینیک اعم از الکترونیک، کاغذی و سربرگ پزشکان
  • استعلام وضعیت بیمه ای و استحقاق درمان بیمه شده
  • سرویس پذیرش غیرحضوری
  • سرویسهای بیمارستانهای هیات مدیره ای
  • مشاهده کارکرد و صورتحساب های داروخانه و پاراکلینیک
  • گزارش مختلف آماری و مدیریتی
  • امکان ارایه خدمت آزاد بر بستر نسخه الکترونیک برای غیر بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی

 

سامانه بازپرداخت هزینه­ های درمانی(خسارت متفرقه)

نرم افزار بازپرداخت هزینه های درمانی (خسارت متفرقه) سازمان تامین اجتماعی در راستای پذیرش، بررسی و پرداخت صورتحساب های بیمه­ شدگان تحت پوشش سازمان که برای دریافت خدمات درمانی به مراکز درمانی غیرطرف قرارداد با سازمان مراجعه کرده اند، طراحی، پیاده سازی و عملیاتی شده است.

کارکردهای اصلی سامانه :

  • پذیرش پرونده بیمار
  • استعلام و فراخوانی مشخصات بیمه شده از طریق سرویس استحقاق درمان
  • فراخوانی تصاویر بیماران از سرویس ثبت احوال
  • کنترل ها و اعمال قوانین کسب و کاری سازمان در فرآیند رسیدگی پرونده ها
  • کارشناسی صورتحساب در سطوح مختلف پرونده بستری ( ناباروری، تجهیزات پزشکی، سرپایی، گلوبال
  • ممیزی صورتحساب و تایید برای پرداخت
  • امکان استعلام شماره حساب بیمه شده اصلی از سامانه حساب مخاطبین
  • برقراری با سامانه پرداخت متمرکز سازمان تامین اجتماعی جهت واریز خسارت به حساب بیمه شده
  • امکان صدور گواهی بازپرداخت هزینه های درمانی جهت ارائه به بیمه های تکمیلی
  • انواع گزارشات آماری
  • ارسال دیتا به سیستم ES جهت صدور غیر حضوری ( گواهی بیمه تکمیلی )
  • استعلام بیماران صعب العلاج از سیستم ( پرتال معاونت درمان)
  • استعلام ارتباط بین بیمه شده اصلی با وارث و وکیل
  • استعلام کد مستمری از سرویس استحقاق
  • رسیدگی به اسند ناباروری در مراکز خصوصی، عمومی غیردولتی و خیریه
  • محاسبات تجهیزات پزشکی مشمول یارانه با TRC
  • پرداخت متمرکز
  • ثبت درخواست جگیوی از پرداخت پرونده از طریق سرویس پرداخت متمرکز
  • پرداخت متمرکز با کد فیدا
  • بایگانی اسناد به صورت سیستمی

سامانه کمیسیون و شوراهای پزشکی

سامانه جامع کمیسیون پزشکی جهت مکانیزاسیون کلیه عملکردهای مورد نیاز برای شرکت بیمه شدگان درجلسات  کمیسیونها، شوراها پزشکی و معاینات پزشکان معتمد از مرحله معرفی بیمه شده به شعب سازمان تامین اجتماعی ، بررسی احراز شرایط جهت شرکت در جلسات، تا مرحله تعیین رای و ابلاغ آن می باشد همچنین به کارشناسان مالی درمحاسبات حق الزحمه اعضای جلسات تعیین امتیازات کارشناسان یاری می رساند.

کارکردهای نرم افزار :

  • تشکیل پرونده
  • نوبت دهی جلسات
  • جلسه کمیسیون/شورا/پزشک معتمد
  • بارگذاری مدارک بیمه شده
  • دریافت تقاضا از سرویس غیرحضوری
  • کنترل شرایط احراز قانونی در شعب تامین اجتماعی شرکت در جلسات
  • امکان واکشی مدارک از پرونده الکترونیک
  • امکان واکشی سوابق تلفیقی بیمه شدگان
  • امکان واکشی اطلاعات از نامنویسی و ثبت احوال
  • ارسال رای به شعب و سیستم غیرحضوری
  • ابلاغ نوبت جلسات در سیستم غیرحضوری
  • ارتباط با سیستم تعهدات کوتاه مدت جهت تعیین رای پزشکان معتمد
  • ارتباط با سیستم معاینات پزشکی جهت تعیین رای پزشکان معتمد
  • انشای رای اتوماتیک
  • حق الزحمه اعضای جلسات
  • گزارشات آماری و ستادی و تخصصی
  • دبیرخانه اتوماتیک
  • ارسال پیامکهای اطلاع رسانی به بیمه شدگان
  • مکاتبات تکمیلی جهت ارتباط با شعب تامین اجتماعی برای تکمیل مدارک
  • صدور احکام
  • امتیازدهی کارشناسان کمیسیون شورا و پزشک معتمد

 

سامانه آزمایشگاه رفرانس

در این سیستم کلیه عملکردهای کنترل کیفی مراکز آزمایشگاهی تحت پوشش آزمایشگاه رفرانس در تمامی دپارتمانهای بیوشیمی هماتولوژی انگل شناسی میکرب شناسی ایمونولوژی سرولوژی و بانک خون و تجزیه ادرار و پی سی آرانجام خواهد شد و نتایج بر اساس فرمولهای محاسباتی دقیق تحلیل شده بصورت آنلاین در اختیار آزمایشگاه ها قرار می گیرند همچنین ارزیابی و امتیازبندی آزمایشگاه ها بر اساس کیفیت عملکرد تعیین شده و ابلاغ می شود.

کارکردهای اصلی نرم افزار :

  • تعریف شناسنامه کاری برای هر ران کنترل کیفی
  • تعیین برنامه آزمون آزمایشگاهها بر اساس نوع برنامه و دپارتمان ها
  • ارسال برنامه همراه با نمونه ها به آزمایشگاه ها بصورت آنلاین
  • امکان پاسخ دهی آزمایشگاهها بر اساس گروه بندی های تعیین شده جهت کنترل کیفی
  • تحلیل و وآنالیز آماری داده ها
  • ارسال پاسخ و عملکرد آنلاین به آزمایشگاه ها
  • امتیازبندی آزمایشگاه ها
  • گزارشات آماری و محاسباتی دقیق
  • کارنامه عملکرد
  • گواهی شرکت در دوره
  • نظرسنجی
  • آموزش

توزیع بیمار

ين سند جهت شناخت سيستم اطلاعات ، پذیرش و توزیع بیمار ارائه مي شود و به کارشناسان مراکز اعزام در رسیدگی به امور مربوط به بیماران الکتیوکه مشمول قانون تامین اجتماعی هستند در خصوص اخذ پذیرش و معرفی آنها به مراکز درمانی با رعایت الویت بندی ارجاع ، جابجایی و تایید مدت زمان اقامت آنها جهت اقدامات درمانی _ تشخیصی کمک کرده ، همچنین در ارائه اطلاعات درمانی_تشخیصی به بیمه شدگان تامین اجتماعی در خصوص توزیع این امکانات در سطح استان ها به منظور دستیابی هر چه سریعتر به این امکانات در مراکز ملکی و طرف قرارداد کمک می کند .علاوه بر آن اخذ پذیرش بیماران اورژانسی از مراکز درمانی نیز از عملکردهای این سیستم است . سیستم جدید با استفاده از تکنولوژي تحت وب امکان ایجاد تعامل و هماهنگی بین مراکز توزیع بیمار را بوجود آورده و با ايجاد بانک اطلاعاتي متمرکز می تواند اداره کل درمان مستقيم و مدیریت درمان استان را در جمع آوري اطلاعات آماري از عملکرد مراکز اعزام ياري رساند.

کارکردهای اصلی سامانه:

  • درخواست اعزام به مراکز توزیع
  • دریافت پاسخ اعزام از مراکز توزیع مقصد
  • تشخیص مرکز درمانی مناسب برای اعزام بیمار
  • ثبت شورای پزشکی برای تعیین اعزام بیمار
  • توزیع یکنواخت بیماران در کل کشور بر اساس اولویت منطقه جغرافیایی
  • ارتباط سیستم با سیستم غرامت دستمزد برای محاسبه هزینه سفر
  • تایید درمان بیمار در مرکز درمانی مقصد و ارسال نتیجه به مبدا
  • امکان لغو تغییر نوبت و جابجایی برای توزیع بیماران

سامانه PACS متمرکز

سامانه PACS متمرکز ، بستر فوق تخصصی برای ارایه (نمایش و کمک تشخیصی) تصاویر پزشکی و اسناد بالینی به سامانه های مورد استفاده در خارج از مراکز اخذ تصاویر پزشکی در راستای تحقق هوشمندسازی پرونده ی سلامت بیماران طراحی، پیاده سازی و عملیاتی شده است.

در این سامانه از موارد بنیادی مورد نیاز تله مدیسن، اورژانس هوشمند، اتاق عمل، بیمارستان مجازی، بیمارستان هوشمند بوده و کمک شایانی به تشخیص پزشکی و افزایش سلامت جامعه خواهد کرد.

 از جمله ویژگی های این سامانه :

  • دسترسی آسان،  تخصصی و کاربرپسند پزشکان متخصص به تصاویر پزشکی و اسناد بالینی بیماران
  • دسترسی آسان و امکان دانلود برای بیماران به تصاویر پزشکی و اسناد بالینی شخصی
  • دسترسی بیمه ها و مراکز مدیریت خرد و کلان
  • ارایه گزارش های مدیریتی
  • ارایه گزارش های آماری کلان
  • ارایه گزارش html
  • طراحی اختصاصی Dicom viewer با بالاترین تکنولوژیهای روز حوزه نرم افزار و تجهیزات پزشکی
  • رعایت حریم شخص بیمار
  • رعایت اصول امنیتی
  • ارائه گزارش های مدیریتی خرد و کلان
  • ارسال و دریافت داده ها در چهار سطح جهت ارائه بیشترین بهره وری در استفاده از شبکه و فضای ذخیره سازی
  • هماهنگی و سازگاری کامل با سامانه ی درخواست دهنده سرویس HIS. EP. Eservices. …
  • و...

از مهمترین دستاوردهای این سامانه برای بیماران:

  • کاهش دز اشعه های دریافتی به جهت کاهش نیاز به انجام تصویربرداری های تکراری و غیرضروری
  • صرفه جویی زمانی( کاهش تردد شهری)
  • صرفه جویی هزینه های درمانی
  • دسترسی به تصاویر پزشکی و اسناد بالینی و ...

از مهمترین دستاوردهای این سامانه برای پزشک و مراکز درمانی:

  • دسترسی به آرشیو تصاویر پزشکی
  • استفاده از ابزارهای پیش تشخیصی
  • عدم نیاز به نیروی انسانی برای جوابدهی
  • هدایت هوشمند بیمار جهت استفاده از تصویربرداری
  • مدیریت حضور بیماران در مراکز تصویربرداری
  • و....

 

LIS  چیست؟

LIS   یک نرم افزار در دسته بندی سامانه های درمانی است که داده های مربوط به فرآیندها و تست های آزمایشگاهی را پردازش، ذخیره و مدیریت می نماید. پرسنل فنی و سوپروایزرهای آزمایشگاه از سیستم های اطلاعات آزمایشگاهی برای هماهنگی جریان کار، ارسال اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل در دستگاه های آزمایشگاه، پیگیری و ثبت نتایج، کاهش خطا، افزایش سرعت ثبت داده ها در مراکز درمانی استفاده می کنند. سیستم های اطلاعات آزمایشگاهی جزئیات بالینی مربوط به یک بیمار در گروه آزمایش های هماتولوژی، بیوشیمی و سایر بخش ها را در حین مراجعه سرپایی یا در زمان بستری در پایگاه داده خود یا در سایر سیستم های اطلاعاتی همچون سیستم های بیمارستانی برای مرجعات بعدی ثبت می کنند. سامانه LIS می تواند شامل قوانین پشتیبانی از تصمیماتی باشد که جریان کار، ابزارهای ارتباطی، قابلیت های داده کاوی، حسابرسی را پشتیبانی نماید. این سیستم اطلاعاتی به آزمایشگاه اجازه می دهد تا به طور فعال در تعیین وضعیت سلامت بیمار و توسعه درمان ها مشارکت داشته باشد.

فواید استفاده ازLIS :

  • ورود جواب ها  از دستگاه ها به سيستم جوابدهي به صورت مستقيم
  • کاهش زمان ثبت پاسخ آزمایشات و افزايش سرعت جوابدهي در اين دو بخش
  • گرفتن لیست کار و بايگاني جواب ها به صورت كامپيوتري
  • كاهش مصرف كاغذ به دليل عدم نياز به گرفتن لیست کار دستي از پذيرش
  • كاهش خطاهاي تايپي به دليل عدم نياز به نوشتن جواب ها در لیست کار  و عدم احتياج به وارد كردن دستي جواب ها به وسيله واحد پذيرش
  • كاهش لود كاري واحد پذيرش و در نتيجه دقت بيشتر اين واحد در ايجاد هماهنگي هاي لازم با بخش هاي درماني و تحويل نمونه
  • اعلام نمونه هاي ناقص (بدون جواب) به بخش فني توسط نرم افزار مربوطه
  • امکان انجام گزارش های مختلف بر روی داده های ذخیره شده
  • امکان انجام پردازش های داده کاوی بر روی داده های ذخیره شده
  • ذخیره سوابق نتایج آزمایشات جهت بررسی در مراجعات بعدی
  • فراهم سازی هشدارهای مناسب برای نتایج خارج از محدوده نرمال
  • هم اکنون سیستمLIS  در تمامی مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی که مجهز به آزمایشگاه های فعال هستند توسط تیم خدمات نرم افزارهای درمانی راه اندازی شده است و فرایند بروز رسانی آن برای افزایش کارایی و قابلیت و امنیت سیستم در دست اجرا می باشد.
  • همچنین افزون ماژول های نرم افزاری برای اتصال دستگاه های جدید توسط شرکت خدمات ماشینی تامین انجام گرفته است .