اخبار

از استقرار مدیریت مستقل پایگاه داده در شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین تا تحولات عظیم در سرویس دهی لایه پایگاه داده

روتیتر تستی

از استقرار مدیریت مستقل پایگاه داده در شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین تا تحولات عظیم در سرویس دهی لایه پایگاه داده

علی رغم اینکه بازه زمانی کوتاهی از استقرار مدیریت مستقل پایگاه داده و انباره داده در شرکت می گذرد، لیکن اقدامات ارزشمندی توسط این مدیریت برای لایه های دیتابیس سرویس های مختلف انجام شده است. به منظور آشنایی بیشتر با دستاوردهای این مدیریت مصاحبه ای کوتاه با مهندس سید محسن حسینی مدیریت پایگاه داده شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین به شرح ذیل انجام گردید.

توضیحات

ضمن عرض تبریک خدمت جنابعالی بابت استقرار مدیریت جدید پایگاه داده توضیح بفرمایید دلیل راه اندازی این مدیریت به شکل مستقل در شرکت چه بوده است؟
در ابتدا باید بگویم که بیش از10 سال از شعار دولت الکترونیک می گذرد. طی این مدت سازمان تامین اجتماعی به صورت جدی بدنبال تحقق این مهم بوده است. شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین به عنوان بازوی مهم IT سازمان تامین اجتماعی اقدامات ارزشمندی برای تحقق آن به ثمر رسانده است. از جمله بحث تغییر سکوی نرم افزار که از سال 85 کلید خورد، از آن زمان پشتیبانی دیتابیس در اشل کوچک با تعدادی از کارشناسان این حوزه انجام می گرفت. با گسترش سرویس های الکترونیک سازمان تامین اجتماعی به مرور زمان نیاز به فراهم کردن زیرساخت فنی به شکل گسترده تر بیش از پیش احساس و بدنبال آن ایجاد واحد مستقل پایگاه داده مشهودتر گردید به طوریکه در مرداد ماه سال 1400 واحد مدیریت پایگاه داده و انباره داده در شرکت شکل گرفت. 
در این بازه کوتاه مدیریت جنابعالی، از جمله مشکلات پیش رو چه بوده و چه اقداماتی صورت گرفته است؟
یکی از چالشهای مهم ما در ابتدای راه اندازی این مدیریت رفع مشکل دیتابیس سیستم نسخه الکترونیک بود. 
در راستای حذف چاپ و تمدید دفترچه‌های بیمه، و جایگزین شدن این خدمت با سرویس نسخه الکترونیک از بهمن ماه سال 1399 ،بار ناشی از این سرویس با شیب نسبتاٌ ملایمی بر روی لایه دیتابیس افزایش یافت. لذا تا حد امکان، تمهیدات لازم به منظور تأمین منابع مورد نیاز در زمینه زیرساخت سخت افزاری و اقدامات و تغییرات اصلاحی بسیاری در لایه منطقی دیتابیس جهت بهبود عملکرد و کارایی بانک اطلاعاتی انجام گرفت.
از تیر ماه سال جاری شدت افزایش بار بر روی دیتابیس بیشتر از قبل شده بود و تقریباٌ هفته‌ای دو سه بار، قطعی‌ها و کندی‌هایی که بر روی این سرویس اتفاق می‌افتاد ناشی از اختلال در لایه دیتابیس بود.
لذا جلسات متعدد مدیریتی و تخصصی با بهره‌گیری از حضور شرکتهای مطرح و مشاوران خبره در این حوزه صورت پذیرفت و پلن اجرایی انتقال و مهاجرت دیتابیس نسخه الکترونیک تهیه و انجام گامهای پلن اجرایی از 15 تیر ماه آغاز و نهایتا با اخذ مجوز و اعلام Down Time  در کوتاه ترین زمان ممکن در تاریخ 22/5/1400 دیتابیس از مرکز داده شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین به مرکز داده سازمان تامین اجتماعی منتقل شد
حداقل بیش از 2000 نفر ساعت کار کارشناسی و تخصصی ویژه جهت انجام این پرژوه انجام گرفت و همچنین در فاز بعدی به منظور بهبود هر چه بیشتر عملکرد سرویس و در راستای افزایش کارایی بانک‌های اطلاعاتی مرتبط با حوزه درمان غیرمستقیم سازمان، تهیه طرح آن نیز در دستور کار قرار دارد.
نکته مهم این است که علی رغم اعلام زمان Down Time به مدت 24 ساعت این مهم در کمتر از 10 ساعت بدون کوچکترین مشکلی انجام شد و خوشبختانه تا امروز که تقریبا سه ماه از انتقال دیتابیس می‌گذرد، مشکلات قبلی کاملا برطرف شده و سرویس دهی لایه دیتابیس در وضعیت قابل قبول، پایدار و مطلوبی می‌باشد.
آیا برنامه ای برای کارایی و بهبود عملکرد دیتابیس سرویسهای متمرکز بیمه ای هم دارید؟
بله، با توجه به گزارشاتی که از کندی سرویس های متمرکز بیمه ای Eserviseداشته ایم با شناسایی مشکلات، راهکارها را بررسی کرده ایم و کار بازطراحی و بهبود عمکرد دیتابیس در حوزه سرویس های متمرکز بیمه ای ( هم در ورژن و هم در لایه منطقی دیتابیس) را شروع کرده ایم و  تا پایان سال این مشکلات نیز مرتفع می گردد.
یکی از پروژه های مهم مدیریت دیتابیس پروژه مهاجرت پورتال ME است، این پروژه الان در چه وضعیتی است؟
سیستم ME سیستم احراز هویت کاربران و اعطای دسترسی به تمام سرویس های متمرکز سازمان تامین اجتماعی است (کنترل یوزر و پسورد و احراز هویت توسط این سیستم انجام می شود). یکی از پروژه های خیلی مهم این واحد، پروژه مهاجرت، استفاده از مکانیزم RAC  به منظور بالا بردن حداکثر دسترس پذیری (High Availability) و ارتقاء نسخه دیتابیس پورتال ME هست. خوشبختانه با هماهنگی واحد تحقیق و توسعه سکوهای نرم افزاری تست مهاجرت و ارتقاء نسخه دیتابیس و نرم افزار با موفقیت انجام شده است. به سازمان تامین اجتماعی هم اعلام کرده ایم و مقرر شده که سازمان زمان پایین آوردن سرویس ها را مشخص و به واحدها اعلام کند تا عملیات مهاجرت و انتقال دیتابیس را انجام دهیم.