سامانه یکپارچه خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی بعنوان یکی از بزرگترین بنگاههای اقتصادی کشور و با وابستگی به جامعه کثیری از مخاطبین همواره مسئولیت ارائه حجم وسیعی از خدمات اجتماعی را در حوزه های مختلف بیمه ای و درمانی بعهده داشته است. ارائه دقیق این خدمات نیازمند بهره گیری از داده های مجتمع در بانک های اطلاعاتی بزرگ مقیاس، بهمراه اعمال مجموعه پیچیده ای از دستورالعمل ها و قوانین کسب و کاریست که نیازمند طراحی سیستم های نرم افزاری متناسب با مقیاس یاد شده جهت محاسبه، ثبت ،رخداد نگاری و تحلیل آماری مناسبات متناظر این خدمات است.

سابق بر این صرفا در مجموعه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بالغ بر بیست سامانه نرم افزاری در تعامل با یکدیگر ارائه سرویس های تخصصی در شعب را بعهده داشتند و داده های تولید شده توسط این اکوسیستم نرم افزاری توسط مکانیزم های جمع آوری اطلاعات در مرکز داده سازمان مجتمع می شد. از ابتدای سال 94 با توجه به فراهم شدن بستر سخت افزاری و ارتباطی حاصل از تکنولوژی روز، زمینه لازم جهت تعریف پروژه متمرکز سازی نرم افزارهای موجود فراهم شده و به تبع آن ساخت سامانه ای جامع و یکپارچه جهت ارائه خدمات غیر حضوری آغاز گردید. هدف از برنامه ریزی این پروژه علاوه بر فراهم آمدن بستری یکپارچه جهت مدیریت، تحلیل و داده کاوی اطلاعات انبوه این سازمان، ارائه سراسری سرویس به مخاطبین و حذف محدودیت شعبه محوری قرار داده شد.

به همین منظور مطالعه دقیقی بر تکنولوژی های موجود در حوزه مهندسی نرم افزار جهت تهیه سکویی متن باز و بومی با هدف تغییر زیر ساخت نرم افزاری متناسب با شرایط جدید انجام شد و برنامه نویسی این طرح در اواسط سال 95 کلید خورد. همچنین مقرر گردید همگام با پیشرفت پروژه متمرکز سازی سامانه های شعب و مراکز درمانی سازمان و با محیا شدن مرحله ای بسترهای لازم، ارائه غیرحضوری خدمات متناظر نیز از طریق سامانه مذکور در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به اینکه در زمان اجرای این طرح جدید، تعدادی از سرویس های سازمان از طریق پرتال های مختلف بصورت نیمه متمرکز ارائه می گردید یکی از اهداف فرعی این طرح یکپارچه سازی پلتفرم و بازنویسی و جمع آوری این سرویس های پراکنده تعیین گردید.

در حال حاضر با راه اندازی بخش بزرگی از پروژه بیمه ای متمرکز، نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک در کشور، بالغ بر 60 سرویس متناظر با این سیستم ها بصورت غیر حضوری در پرتال متمرکز eservices.tamin.ir تعبیه گردیده است و سکوی جدید، ظاهری کاربر پسند و سازگار با تمامی محیط ها و مرورگرها را با اتکا بر قابلیت های جدید وب واکنش گرا فراهم آورده است.

جهت سهولت مخاطبین همچنین سازماندهی بهتر، سرویس های این پرتال در 3 حوزه بیمه شدگان ، کارفرمایان و مستمری بگیران دسته بندی شده اند. درخواست های ثبت شده در هریک از حوزه های فوق الاشاره در یک فضای کاربری مجتمع تحت عنوان تامین اجتماعی من که در صفحه اصلی سایت در دسترس است قابل نمایش و ردگیری هستند. این قسمت به مخاطبین کمک خواهد کرد که آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست های ثبت شده را تا زمان حصول نتیجه استعلام کنند و یا از دلایل پذیرفته نشدن احتمالی درخواست ها مطلع گردند. همچنین در طی مسیر فرایند تعریف شده برای هر خدمت، با هر تغییر صورت گرفته در وضعیت درخواست این مسئله از طریق پیام کوتاه به اطلاع کاربر خواهد رسید تا مخاطبین سازمان بدین وسیله در جریان دقیق مراحل پردازش درخواست ها قرار گیرند.

مرکز مدیریت ارتباط با مشتری سازمان با در اختیار داشتن فضایی یکپارچه با سامانه مذکور قادر خواهد بود تا در صورت تماس تلفنی مخاطبین، پیگیری درخواست ها را از طریق کد پیگیری ارائه شده و یا با کد ملی فرد رصد نموده و راهنمایی لازم را ارائه نماید.

لازم به ذکر است این سامانه بصورت مداوم در حال بروز رسانی بوده و هر ساله حجم وسیعی از خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی بصورت موازی با راه اندازی سایر سامانه های متمرکز به سبد فعلی سرویس ها و خدمات افزوده شده و در سامانه فوق منتشر می گردد.

همچنین همزمان با ساخت نرم افزار تحت وب، توسعه سامانه خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی در سایر پلتفرم ها از قبیل اندروید و آی او اس نیز در دستور کار قرار داده شده است تا سرویس های مذکور از طریق تمامی کانال ها در اختیار مخاطبین محترم سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد.

در حال حاضر نرم افزار کاربردی تلفن همراه "تامین من" بر دو بستر اندروید و PWA  در حال سرویس دهی به هموطنان گرامی می باشد. برای دستیابی به موبایل اپ تامین می توانید به نشانی hamrah.tamin.ir و یا به پلتفرمهای بازار و مالکیت مراجعه نمایید.